Január 28-tól minden közfinanszírozott szakellátásban részesülő páciens és hozzátartozója közvetlenül megoszthatja véleményét az ellátásról a jobbulast.info weboldalon.
Alulról jövő kezdeményezésekkel is lehet változásokat elérni és fejleszteni az egészségügyi ellátást – vallja a Jobbulást! Alapítvány. A páciensektől érkező reakciók egyrészt rávilágíthatnak az intézményi szinten megoldható, de mindeddig rejtve maradt problémákra, a nagyobb léptékű kérdésekre pedig releváns adatokkal alátámasztva hívhatják fel a döntéshozók figyelmét.
A vélemények alapján konkrét intézményekről, szakterületekről kapunk tájékoztatást. A 10 kérdés összességében vizsgálja a páciensek és hozzátartozóik ellátásban tapasztalt élményét. Kitér a higiéniai, személyi és tárgyi körülmények értékelésére.
Szakértő kezekben vagyunk
A két hónapos nyári pilot időszakban 8 szakrendelőben folyt a tesztelés. A közel 500 visszajelzés döntő többsége pozitív volt. Az ötös skálán osztályozható válaszok átlaga 4,74. Legmagasabb pontszámok a szakértelemre vonatkozó kérdésre érkeztek.
“Szeretnénk hangot adni a pácienseknek, ezáltal szemléletváltást előidézni az egészségügyben. Ma már mindennapos, hogy szállásfoglalás, vagy bármilyen vásárlás után elmondjuk véleményünket. Tudjuk, hogy a szolgáltatók számára fontosak a visszajelzések és ezek mentén tervezik fejlesztéseiket. Ezt a szemléletet szeretnénk meghonosítani az egészségügyben is – foglalta össze hosszútávú elképzeléseiket dr. Pákó Judit, az alapítvány kuratóriumának elnöke. “Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a pozitív értékelések is megjelenjenek, hiszen legtöbbször a negatív tapasztalatokból lesz hír. A partneri kommunikáció és a pozitív visszacsatolás viszont óriási motivációt jelenthet az ellátóknak” – tette hozzá a szervezet vezetője.
Dr. Czermann Imre, a pilotban részt vevő Terézvárosi Egészségügyi Szolgálat vezetője azt vallja, hogy a gyógyuláshoz nélkülözhetetlen a betegek bizalma és együttműködése. Önmagában az is bizalomépítő, hogy kíváncsiak vagyunk a véleményükre, sőt mások tapasztalatait is megismerhetik. Minden vezetőnek kötelessége a hosszú távú célok kitűzésén kívül minden apró észrevételre is figyelni, majd tervezni, cselekedni és az újabb visszajelzések alapján korrigálni.
A kezdeményezés nem áll meg a jó gyakorlatok és a problémák feltárásánál. A visszajelzések alapján szükségesnek tartott beavatkozásokhoz támogatást is nyújt a kórházaknak és szakrendelőknek a Jobbulást! Alapítvány. Érintésmentes fertőtlenítőszer-adagolókat és várótermi padokat már a tesztüzemmód eredményeképpen beszereztek a projektben részt vevő intézményeknél.
Azzal, hogy hangot adunk a pácienseknek, nagy lépést teszünk az értékalapú egészségügy, a minőségibb ellátás felé” – foglalta össze az alapítvány vezetője.
Forrás: medicalonline.hu